Zainspirowani pedagogiką Marii Montessori i proponowanym przez nią materiałem sensorycznym oraz pomocami przeznaczonymi do ćwiczeń praktycznego życia związanymi z samoobsługą np: ramki do zapinania guzików, zasuwania suwaków, zawiązywania sznurowadeł, zestawy do przesypywania, przekładania czy sprzątania zaproponowaliśmy naszym maluchom tablicę manipulacyjną Zuzu.
Tablice Zuzu powstały przede wszystkim w odpowiedzi na fascynację i zainteresowanie najmłodszych często niedostępnymi dla nich przedmiotami codziennego użytku ale także jako alternatywa dla krzyczących zarówno kolorem jak i dźwiękiem współczesnych zabawek.
Tablica wykonana została ręcznie a każdy jej element został dobrany i przytwierdzony w sposób trwały, dokładny i precyzyjny. Całość utrzymana została nieprzypadkowo w czterech barwach kolorystycznych: czerwony, czarny, żółty i biały – to pierwsze, kontrastowe kolory, które widzi dziecko.
Oparte o założenia pedagogiczne M. Montessori, tablice sensoryczne rozwijają umiejętności samoobsługi, pomagają dziecku poznać elementy życia codziennego, opanować je i wykonywać zręcznie i z radością, ćwiczą motorykę małą, koordynację wzrokowo – ruchową oraz percepcję wzrokową, słuchową i czuciową. Uczą koncentracji, precyzji, rozróżniania faktur, kształtów i dźwięków, wzbogacają doznania sensoryczne.
Tablica manipulacyjna Zuzu jest pełna zagadek i elementów usprawniających ćwiczenie paluszków.
Znajdziemy na niej m.in. miarę krawiecką, dzięki której my mierzymy np. długość stopy; dzwonek rowerowy; magnetyczne litery do przesuwania i nauki początku alfabetu; lusterko; trzy rzepy o różnych długościach i kolorach, dzięki którym możemy określać np. wielkości duży – mały, większy – mniejszy, długi – krótki; minutnik; plastikowy łańcuch; tablicę kredową do swobodnego rysowania z kredą i gąbką schowanymi do zasuwanego etui; haczyk, uchwyt do szafki czy plastikowe kontrastowe kółka na pasku do przesuwania i segregacji.
Ponadto mamy także włącznik światła oklejony wokół welurową czerwoną osłonką, umiejscowiony w centralnym punkcie tablicy, po którego naciśnięciu lampka zapala się w górnym lewym rogu planszy. Podobna sytuacja ma miejsce z dzwonkiem od domu, którego dźwięk wydobywa się w innym miejscu tablicy poprzez co dzieci ćwiczą dodatkowo koordynację oko-ręka.
Na naszej tablicy znalazły się także elementy takie jak rura PCV, do której wrzucać można różne przedmioty ćwicząc przy tym sortowanie na rzeczy małe i duże; suwak; sznurówka; zamek zamykany na zasuwkę i kłódkę, które pozwalają na przyswajanie konkretnych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu.
Ćwiczenia, które wykonują dzieci przy pomocy tablicy manipulacyjnej odpowiadają naturalnej potrzebie dziecka do aktywnego działania, wspomagają koordynację ruchową, ułatwiają naukę wielu umiejętności.
Pamiętajmy, że sam fakt powtarzania danej czynności np. zapinanie guzików, wiązanie sznurówek, zapinanie suwaka czy wycieranie gąbką tablicy jest w tym przypadku najistotniejszy. Poprzez systematyczne powtarzanie danej czynności dziecko nabywa wprawy i doskonali własną samodzielność dochodząc niejednokrotnie do perfekcji w danym zakresie.